Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

2: OBCHOĎÁK TVRDEJ CHLEBA MÁ - DÍL DRUHÝ: PROČ SE SE MNOU BUDOU BAVIT?

Najdete to naprosto v každé příručce - prodávejte UŽITEK, ne produkt! Proč je důležité vysvětlit užitek vaší nabídky a prodat cokoliv jako "užitečnou službu"? 

Protože soustředíte-li se na parametry produktu, naleznete sice pochopení u technokrata, který - naštěstí pro jeho firmu - zpravidla o ničem nerozhoduje a spolehlivé ujištění, že vaše nabídka byla "předschválena k nákupu ve třetím kvartále napřesrok". Mezitím zpravidla váš konkurent prodá nejen to samé, ale i upgrade a dva balíčky příslušenství a "zavře vám do dané firmy dveře".
Normálnímu člověku totiž snadno užitek pro něj nedojde, pokud mu ho nevysvětlíte. Vůbec ho nenapadne, jak skvělou věc jste mu přinesli! Udělá si úplně špatný úsudek a závěr z jednání. Proč? Protože lidé mají rádi užitek a jasné a srozumitelné vysvětlení, ne otravné technické parametry, nepodstatné vědecké studie, milion zbytečných serepetiček a tak dále a tak podobně. Na ty nemají čas.
Možná se vám zdá, že výhody vašeho produktu a věhlas vaší firmy je přeci každému jasný... Není! Toho chlapíka naproti vám plně pohlcuje nadšení z jeho produktů a jeho firmy. O vás se do nynějška vůbec nezajímal, to co potřeboval, nakupoval od někoho jiného. A bylo to v pořádku. A vy si sem vlezete a drze mu naznačujete, že ... něco neví, neumí, dělá špatně, draze, zastaralým způsobem či dokonce na úkor vlastní firmy...
Nejsem fanouškem letáků, už vůbec ne brožur a naprosto ne tlustých těžkých katalogů. Co potřebuji vědět, hledám na webu. Ostatní podezřívám, že dělají totéž. 
Powerpointem s prostorovými 3D animacemi, zvukovými efekty a videosekvencemi mne dnes nikdo neohromí ani nedojme. To bylo nové a zajímavé před dvaceti lety.
Určitě si ale zapamatuji prezentaci na papír, která dávala smysl a šla k věci. Když mi na ni později padne zrak, vzpomenu si na to, co "ten chlápek říkal". A možná mne napadne, že měl pravdu. Že by mi ten jeho nesmysl opravdu mohl pomoci a přinést mi nějaký užitek. Asi bych takto "fuckt" mohl vyřešit aspoň zčásti ten problém, co se tady s ním potýkám už dva měsíce a pěkně mě žere. Že bych mu, sakra, zavolal? Kde mám jeho vizitku? Á, on mi napsal telefon přímo dolů na tu svou čmáranici ... chytrej kluk!!!

Hodně se v posledním období na českém internetu psalo, že chcete-li být úspěšní, musíte ze sebe vytvořit ZNAČKU. Zkrátka se odlišit, upozornit na sebe, být jiní. Částečně souhlasím. Doporučuji neměnit věci, které fungují tzn. přinášejí výsledek. Neustálý, kontinuální, tedy ne stále menší a menší. V businesse platí, že pokud nerostete, umíráte. Přiznám se bez mučení, že mnoho věcí jsem v životě nevymyslel, většinu těch povedených jsem jednoduše okopíroval od jiných. Nijak se za to nestydím, protože to takto dělají všichni.
Jak se tedy odlišit a přitom zažít úspěch? Podívejte se na to, co dělají lidi, kteří jsou úspěšní a přitom originální v jiném oboru a pokuste se napodobit tyto nápady a postupy ve svém oboru.
Kdo vás bude poslouchat, když mu budete vykládat věci, které už stokrát slyšel? Kdo si s vámi domluví schůzku, když pojedete podle schématu, který se školí ve všech firmách už dvacet roků stejně? Ten, kdo už nějakou prezentaci či školení podobné firmy absolvoval víc jak jednou - a to je dnes většina lidí - určitě ne! V lepším případě z vás budou mít legraci a pozvou si vás jen proto, aby se dozvěděli "co tu zas nového lítá", daleko pravděpodobněji vás ovšem hned pošlou do "horoucích pekel" a ke všemu to udělají tak mazaně, že vám poradí, ať se jim určitě ozvete na jaře... Akorát neudají rok.

Když už se na schůzku dostaneme, je třeba rozbít ledy. Už jsem o tom psal. Jak se "vlichotit" člověku do přízně a nebýt trapný? Jak rozbít ledy, když opravdu nerozumíte ani obrazům, ani počítačům, ani horolezectví, ani golfu, ani kaktusům, ani ničemu jinému z toho, co vidíte v bytě či kanceláři vašeho budoucího business partnera? Dejte mu najevo, že tomu nerozumíte, ale že vás to zajímá - nechte ho mluvit. Někteří lidé jsou o svém koníčku schopni mluvit dlouhé hodiny. Rozhodně nepředstírejte, že něčemu rozumíte, když to není pravda, odhalíte se jako trapný lichotník či jednoduše blbec. A s blbci málokdo rád navazuje obchodní vztahy, snad s výjimkou prodejců investičního životního pojištění, falešných diamantů či zázračných tabletek na hubnutí nebo zaručeně výhodných kryptoměnových tokenů.
Někteří školitelé radí - povězte jim nějakou historku o někom, koho znají, o jejich konkurentovi, šéfovi, sousedovi, příteli či nepříteli. Pozornost si tak asi získáte, důvěru těžko. Jestli je totiž váš protějšek jen trošku chytrý, musí ho napadnout, že cokoliv vám řekne, vykecáte okamžitě jinde. Možná, je-li mazaný, využije vás na šíření nějaké pro něj zajímavé fámy. Vám to ale nepřinese nic. S pomlouvači a žvanily málokdo rád navazuje obchodní vztahy.

Pozor taky, abyste se dostali k samotnému obchodnímu jednání. Nemusí být tragedie, když se to napoprvé moc nepovede, pokud se vám opravdu podaří navázat vztah. Pak se může stát, že příště uzavřete dohodu daleko hladčeji a daleko lepší než jste očekávali. Jak se pozná, zda jsme blízko takové možnosti. Nejspíš podle míry snadnosti dohodnutí následující schůzky.

Hodně dobrá metoda je šok! Nedoporučuji ale přijít a začít někomu hned radit a vysvětlovat mu co všechno dělá špatně, co má ve svém podniku nepovedeného, jaké dělá chyby. Nezabere to určitě, pokud to budou jen vaše subjektivní dojmy a neumíte je předat. Pokud jsou to opravdu podstatné věci a vy přinesete důkaz - fotka, záznam hovoru, video - něco, co dneska jednoduše vyrobíte pomocí mobilu - pokud v zápětí navrhnete jak to zlepšit, odstranit, zdokonalit či naopak odstranit, zničit či odvrátit a vysvětlíte, že jste přišel proto, abyste SPOLEČNĚ všechno změnili, pravděpodobně získáte důvěru, zájem a obchodního PARTNERA. Takto přecházíte snadno rovnou do PROCESU SPOLUPRÁCE. Kontrakty, registrace apod. jsou jenom dílčí záležitost, váš protějšek má před očima to zásadní - zlepšení - které už přijal za své. I s vámi jako více či méně "nutným zlem". Čím můžete šokovat - radíte-li například s řešením odpadového hospodářství, tak třebas fotkou černé skládky přímo v areálu firmy, pokud školíte obchodníky tak kupříkladu nahrávkou hodně odfláknutého obchodního rozhovoru apod.
Pak se může stát, že vás takový spokojený partner rád doporučí dál. Možná dokonce osobně zavolá svým známým a otevře vám dveře a stane se tak nejlepším obchodním agentem vás samých, kterým odjakživa byl, je a bude "spokojený zákazník". Na tomto principu je postaven networking. Jemu se budeme věnovat v několika dalších radách.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jaromír Tichý | sobota 15.5.2021 14:00 | karma článku: 5,05 | přečteno: 201x
  • Další články autora

Jaromír Tichý

Dejme šanci míru!

"Dej šanci míru!" tedy Lennonovo "Give Peace a Chance" s českým textem jsem prvně slyšel v kojetínské Sokolovně na výchovném koncertě coby dítko školou povinné.

26.4.2023 v 14:38 | Karma: 17,58 | Přečteno: 454x | Diskuse| Kultura

Jaromír Tichý

Souboj socialismů nebo konec světa?

Myslím si, že svět, jak ho známe a máme rádi zaniká. Příští boj -možná ten, který už začal - opravdu bude bojem dvou cizích ideologií, protože ta naše je už mrtvá.

17.3.2023 v 22:11 | Karma: 26,36 | Přečteno: 540x | Diskuse| Společnost

Jaromír Tichý

Chystáte /se/ na výběrové řízení? - 1

Rozběhl nedávno jeden školitel a kouč na Linked In debatu o personalistech a výběru lidí na klíčové posty firem. Způsobila to stížnost “ajťáka”, kterého oslovil manažer známé IT firmy napřímo a posléze ho předhodil domácímu HR...

16.3.2023 v 22:20 | Karma: 13,02 | Přečteno: 426x | Diskuse| Ekonomika

Jaromír Tichý

O investování aneb o vážné věci ne zcela nevážně

Ano, opět se budu navážet do finančních poradců a investičních institucí... Můžu, má minulost mi dává právo...

12.7.2021 v 22:45 | Karma: 12,28 | Přečteno: 508x | Diskuse| Ekonomika

Jaromír Tichý

Doba lithiová

Titulek tohoto článku vás možná pobavil. Lidstvo zažilo v minulosti "dobu kamennou", "dobu bronzovou", později pak "dobu železnou". Dokonce i celé "století páry", ale o "době lithiové" jste asi dodnes neslyšeli.

11.7.2021 v 15:57 | Karma: 10,38 | Přečteno: 338x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Kvůli důchodové reformě bude mimořádná schůze, čekají se opět noční bitvy

21. května 2024  5:45,  aktualizováno  16:13

Přímý přenos Nejtřaskavější bod z programu květnové schůze budou poslanci projednávat až příští týden, po...

Policie našla v zemině z výkopu další kosti, patřily třem lidem. Pošle je na pitvu

21. května 2024  16:11

Lidské kosti, které v pondělí objevili pracovníci technických služeb během výkopových prací v...

Pavel si vyzkoušel letecký simulátor, hokejistům s posilami předpovídá úspěch

21. května 2024  7:30,  aktualizováno  15:52

Za přísnějších bezpečnostních opatření začal v úterý prezident Petr Pavel se svou chotí Evou...

Policie odložila obří požár v turnovské Jutě, hořelo kvůli závadě na vozíku

21. května 2024  15:51

Policie ukončila vyšetřování požáru, který loni v říjnu zničil velkou část textilní továrny Juta v...

  • Počet článků 63
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 546x
Nejsem znalcem, ale milovníkem a studentem vína. Pilně chodím do tekuté knihovny a poznávám klasiky i začínající autory a rád se podělím o dojmy a informace s Vámi.

Seznam rubrik