Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Víno jako investice?

Před investicí do vína je dobré se zamyslet a dobře zvážit cíl investice. Ne každé víno je vhodné k investici, a proto bychom měli vědět, do jakých vín investovat. Jaké jsou možnosti investic do vína? 

VÍNO JAKO INVESTICE

Před investicí do vína je dobré se zamyslet a dobře zvážit cíl investice. Ne každé víno je vhodné k investici, a proto bychom měli vědět, do jakých vín investovat. Jaké jsou možnosti investic do vína? Jak investovat co nejbezpečněji?

Jaké jsou možnosti investovat peníze do vína a vinařství? A má to smysl?

 

Smysl to určitě má. Víno je po staletí žádaným zbožím, předmětem sběratelskému zájmu a hodnotou srovnatelnou s uměleckými předměty, šperky, starožitnostmi či poštovními známkami a má oproti nim řadu výhod i jednu zásadní nevýhodu. Jedna jeho vlastnost je obojím, záleží pouze na úhlu pohledu - dá se vypít. 

INVESTICE DO VINICE?
Jestliže v České republice jsou stále nejpopulárnější investice do nemovitostí, nabízí se úvaha, zda neinvestovat přímo do vlastnictví vinic. Bohužel, k tomu není trh. Ačkoliv hektar vinic na jižní Moravě vyjde přibližně na milion korun, není zájem prodávat. Vlastnictví vinohradů je populární a nechávají si je dokonce i ti, kdo se o ně příliš nestarají. Očekává se další růst cen. Zodpovědní majitelé, pokud se sami nevěnují výrobě vína, či tak činí jen v malém, pak bez potíží své vinice výhodně pronajímají či prodávají produkci hroznů zpracovatelům. A budovat nové vinice u nás v místech, kde nikdy neexistovaly není možné. Evropská unie u nás rozšiřování vinic nepodporuje... 

INVESTICE DO REKREAČNÍCH NEMOVITOSTÍ?
Tato možnost souvisí s vínem nepřímo. Jižní Morava se stává čím dál více vyhledávanou turistickou oblastí. Dnes je na druhém místě za hlavním městem Prahou a s určitostí lze říci, že to není pouze důsledek kongresové či veletržní turistiky spojené s Brnem. V hromadných ubytovacích zařízeních ročně přenocuje více než 1,5 milionu hostů. Jestliže nárůst počtu turistů v rámci celé ČR je přibližně 1,5%, potom regionální nárůst se zde blíží čtyřnásobku. Vinařská turistika se tak stává novým objevovaným tuzemským fenoménem vedle tradiční turistiky lázeňské /včetně wellness/ a vysokohorské. Má stejně jako oba jmenované mezinárodní rozměr a významně podporuje malé a střední podnikání v jehož režii se odehrává. S ohledem na trend poklesu obliby zahraničních dovolených českých turistů souvisejícím s otázkami bezpečnosti, přívalu běženců a napjaté mezinárodní situace se dá očekávat, že zájem o tuzemské dovolené v atraktivních regionech jako je např. Pálava jedině poroste.

INVESTICE DO VINAŘSTVÍ?
Přímé investice do podnikatelských projektů jsou stále populárnější. Nesou sice sebou část vlastního podnikatelského rizika těchto podniků přeneseného na investora v přímé úměře s výší jeho angažovanosti v daném projektu, je však zřejmé, že do oboru vinařství stále častěji vstupují například podnikatelé úspěšní v jiných oborech. 

Investor Peter Vajda /skupina Proxy Finance, solární elektrárny, Kordárna ad./ se svou skupinou vybudoval špičkové vinařství Sonberk, pozemkový magnát a velkozemědělec Gabriel Večeřa /Agro Měřín ad./ stojí za projektem Nového vinařství, "burzovní mág" a významný český filantrop Libor Winkler má své vinařské aktivity v Novém Šaldorfu a na Lounsku, někdejší šéf TV Nova Vladimír Železný s chotí vlastní mikulovské vinařství Tanzberg, významný pražský advokát Jaroslav Javornický vinařství Spielberg, šéf finančně zprostředkovatelské společnosti ZFP Akademie Vladimír Poliak vlastní Vinařskou šlechtitelskou stanici Velké Pavlovice, finančník Jan Dienstl, kdysi ústřední postava Motoinvestu a tzv. 3. vlny kuponové privatizace a později společnosti EC Group buduje v severočeských Třebívlicích Zámecké vinařství a značku Johann W., slovenský miliardář a šéf Slovenského olympijského výboru Anton Siekel /někdejší společník skupiny Istrokapitál/ vytvořil vinařskou investiční skupinu Vinifera a získal postupně Vinařství Mutěnice, společnost Neoklas - Sovín, Augustiniánské sklepy a další firmy, které dohromady možná již nyní tvoří nebo brzy tvořit budou druhý nejsilnější subjekt na trhu s vínem po skupině Bohemia Sekt patřící nyní německému koncernu Henkell /tu vedle tradičního výrobce šumivých vín v Novém Plzenci tvoří dále Víno Mikulov, Habánské sklepy, Vinařství Pavlov a značka Chateau Bzenec/. Významně se vínu věnuje též opavský podnikatel Jiří Kaprálek, jehož skupina je dalším velkým hráčem na trhu s vínem /Mikrosvín, Zámecké vinařství Bzenec, Bio vinařství U dvou lip/. Ve vinařství významně se angažuje i holding Prosperita ovládaný rodinou Kurkových /dále Toma, Řempo, Energoaqua ad./, který již ve velké privatizaci získal České vinařské závody /dodnes zde produkují "neslavně slavné" cuvée Pražský sklepmistr/ a později Vinium Velké Pavlovice. Novým projektem rovněž souvisejícím s vínem je jejich výroba vinné kosmetiky.

Další čeští boháči investovali nemalé prostředky když ne do výroby vína tak do obchodu s vínem. Do skupiny Unimex Group pánů Šimáněho a Šmejkala patří vedle leteckých společností ČSA a Travel Service, cestovní kanceláře Čedok a dalších podniků také dovozce vín - firma Global Wines. Jejich největším konkurentem je mladší Premier Wines za nimiž stojí donedávna většinový majitel Fincentra Martin Nejedlý, který vedle obchodní firmy provozuje také několik restaurací s bohatým vinným lístkem. 

V současnosti asi veřejností nejméně oblíbený český boháč Zdeněk Bakala se ve vinařství angažuje rovněž již delší čas, nikoliv však u nás. Je vlastníkem významných jihoafrických vinařství Klein Constantia a Anwilka. Sladké dezertní víno z prvního vinařství se objevilo v roce 2015 na 10. místě ve své kategorii v žebříčku Top 100 časopisu Wine Spectator...

Ve všech výše popsaných případech jde o stamilionové investice a obraty. Tedy o nic pro "běžné smrtelníky". Malé rodinné vinařství s ubytovací kapacitou pro turisty však může být velmi dobrou investicí na Moravě právě tak jako všude jinde ve vinařských regionech světa. Pravděpodobně však půjde o investici "na plný úvazek". Pokud takovou nehledáte, podívejme se dál a především na samotné víno.

VÝBĚR VÍNA K INVESTICI
Investovat můžete totiž do samostného vína. Zejména, máte-li v oboru znalosti, kontakty a obchodního ducha, může to být velmi zajímavé dobrodružství srovnatelné například s investováním do poštovních známek, automobilových veteránů či uměleckých děl. Asi nikdy se mu nebude věnovat člověk, který k vínu nemá žádný vztah či na ně pohlíží pouze jako na investici. Jako všechno však i investování do vína má určité specifické znaky a pravidla, která lze poměrně jednoduše specifikovat. 

Chcete investovat do vína? Především by se nemělo jednat o víno z aromatických odrůd a téměř jistě by mělo jít o víno přívlastkové či o pozoruhodné víno známkové. Dále je nutno zvážit producenta a oblast původu. V čase roste jen hodnota těch vín, která pocházejí od kvalitních producentů a z vyhlášených oblastí.

S postupem času je nutno zvažovat horní hranici zralosti, od které kvalita vína začíná klesat. Právě doba před tímto zlomem je horizontem, kdy je víno třeba prodat, neboť je pro kupce, kterým bude jiný milovník vína či jeho dodavatel nebo restaurace, dosud zajímavé.  Je třeba pamatovat též na uložení vína, které s sebou nese dodatečné náklady na skladování. Předem je nutno počítat s tím, že u vína se jedná o investici na 5 až 15 let a že je nutné zprvu investovat ne zrovna malou částku, řekněme od cca 20 000 Kč. Cenu vína ovlivňuje především jeho jakost, ročník, původ, dostupnost na trhu a případně i to, zda víno obdrželo nějaké ocenění. S postupem času roste kromě kvality i vzácnost daného vína.Než začneme investovat, je samozřejmě nutné mít informace. Zde platí, že pokud člověk nepatří mezi znalce, měl by si nechat poradit od odborníků. Měli bychom také sledovat reference, odborný tisk a předpovědi pro jednotlivé odrůdy. Toto jsou rady, které platí pro všechny druhy investic, pro víno ale stejně jako pro umění obzvláště.

JAK INVESTOVAT DO VÍNA?

Investovat lze jak do vín tuzemských, tak do vín zahraničních. Kvalitní víno k archivování je třeba pořizovat přímo u vinaře, ve specializovaných vinotékách, u specializovaných obchodníků, na aukcích, na burze a pomocí futures na víno. Z těchto možností se za nejméně výhodné považuje nákup na aukcích, kde ceny bývají vysoké.

Jedním z nejběžnějších a v některých zemích i jediným možným způsobem investování do vína je nakupování vína před tím, než je plněno do lahví, resp. ještě předtím, než je sklizeno. Pro tento způsob se zažil francouzský výraz „en primeur“ nebo méně často finančníkům srozumitelnější anglické spojení „Wine Futures“, ano jednoduše "futures na víno".

Po letech nadejde doba, kdy je dobré víno prodat. Toto lze zrealizovat na aukcích nebo u specializovaných obchodníků. V zahraničí patří mezi nejznámější obchodníky s vínem Farr Vintners, kteří prodávají dvojnásobek toho, co aukční síně Christies’s a Sotheby’s dohromady, kde 75 % jejich prodejů tvoří prodeje vína Bordeaux. 

Každý rok po sklizni z vinic v Bordeaux je vyprodukován vzorkový barel vína z předešlého roku. Tento vzorek je ochutnán a posouzen odborníky asociace Mezinárodních obchodníků s vínem v Bordeaux. Těmto odborníkům se jinak říká negocianti - „négociants“. Ti pak od vinařů nakoupí a dále prodávají futures na víno a jsou v daném oboru něco jako burzovní makléři ve světě financí. Systém funguje tak, že tito „négociants“ jsou více či méně povinni koupit to, co je v oblasti Bordeaux vyprodukováno. Pokud tak neučiní, např. z důvodu, že ten rok je špatným pro produkci, riskují, že ztratí právo či vyjednávací pozici pro další rok, který by mohl být naopak dobrým ročníkem. Nelze se také soustředit pouze na léta prověřené "tutovky" z produkce jednotlivých vinařství. Jestliže chcete koupit "jistou investici" musíte nakoupit také další vína z produkce daného vinařství včetně těch průměrných ba podprůměrných. Je to podobné jako když ve světě financí kupujete podílové listy indexového fondu ve snaze získat profit též z nejhodnotnějších akcií - tutovek - ke kterým se jinak nemůžete samostatně dostat například pro jejich omezený počet, aktuální neobchodovatelnost či vysokou hodnotu. 

A kdy obdržíme víno nakoupené pomocí futures na víno? Obvykle tři roky po nákupu těchto futures, tzn. ne dříve než dva roky po sklizni. Proces výroby většinou červených vín totiž trvá, víno zraje nějakou dobu, zpravidla nejméně rok, v sudech.

SKLADOVÁNÍ VÍNA
Optimální podmínky pro skladování vína jsou teploty pohybující se v rozmezí 10 – 12 °C, vlhkost 80 – 90 % a žádné světlo. Láhve se skladují v horizontální poloze tak, aby nevyschl korek a nemělo by se s nimi manipulovat. Nabízí se tedy klasický sklep, avšak je třeba dávat pozor na vlhkost, aby nedocházelo k napadení korku plísněmi. Nekvalitní korek také může znehodnotit víno. Děje se tak v poměrně vysokém procentu i při kvalitním uložení. S přibližně 5% ztrátou je dobré kalkulovat. Vážně. Důležitější než nízká teplota je její stálost, proto mnohá chateau s vinnými archivy nejsou sklepy, ale často něco jako garáže.  

Investujete-li v zahraničí pomocí negociantů, většinou jsou tyto služby, náležitě zpoplatněny, součástí jejich nabídky a servisu.

JAKÉ ZHODNOCENÍ LZE OČEKÁVAT?
Zhodnocení při prodeji vína se pohybuje v rozmezí 10 – 15 % p. a., při dobrém nákupu i 30 % za rok. Existují i případy zhodnocení ve výši několika tisíc procent. Např. víno Château Le Pin dosáhlo zhodnocení 7 500 %, toto víno stálo v roce 1982 pár dolarů a na aukci v roce 2007 v Chicagu bylo prodáno za 47 800 $. Takovýchto vyšších výnosů ale dosáhlo jen několik vín (kromě Château Le Pin je to například Château Petrus, Château Lafleur, Château Cheval-Blanc, Château Lafite). Podle odborného časopisu Decanter činil v letech 1978 – 2000 hrubý roční výnos (výnos bez započtení inflace) indexu Bordeaux 12 %.

POTÍŽE A PŘÍLEŽITOSTI SPOJENÉ S PRODEJEM VÍNA
Hlavním a největším problémem investice do vína je nízká likvidita, což značně zvyšuje investiční riziko. Kvůli tomuto je dobré si zajistit odběratele předem a tím se vyhnout situaci, kdy před uzráním vína nebudeme mít kupce. Kupcem může být např. majitel luxusní restaurace či hotelu. Mnohá taková gastronomická zařízení vyhledávají určité ročníky, což je dobrá příležitost pro prodej zralého vína. Není strategické vkládat naději jen do jednoho odběratele, ale při plánování investice odborníci radí vytvořit si síť odběratelů.

Co se rozumí zajímavým ročníkem? Vedle z vinařského hlediska kvalitních ročníků, kdy se urodila skvělá vína může být pro investora zajímavý ročník v němž se udála nějaká historicky významná událost, kterou si po léta připomínáme ... 1918, 1945, 1968, 1989, 2000. Schopný obchodník by měl dokázat dobře prodat prakticky jakýkoliv ročník, například někomu, kdo se v dotyčném roce narodil, oženil, promoval, založil firmu apod. 

VYSOCE ORGANIZOVANÝ TRH S VÍNEM  - BURZA
Příkladem organizovaného trhu s vínem je londýnská burza LIV-EX (The London International Vintners Exchange), která vznikla v roce 1999 a v současné době má v evropském měřítku významné postavení, neboť se na ní obchodují kvalitní druhy vína. Obchod se uskutečňuje na základě futures. Když je víno k dispozici, jsou zásoby prodány  v originálním balení. Obchoduje se v lotech o objemu lotu 12 x 75 cl. Doručení vína proběhne do 14 dnů od sjednání obchodu a platba do 14 dnů po uplynutí měsíce, kdy byl vydán příjmový doklad. Index burzy LIV-EX 100 zahrnuje 100 kvalitních vinných titulů, které jsou rozlišeny podle odrůd a ročníků. Index se kalkuluje na základě středních měsíčních cen obchodovaných titulů, váhy se stanovují podle ceny, objemu produkce a vzácnosti daného titulu.

Za posledních dvacet let uvádí burza průměrné roční zhodnocení na základě svého indexu nad 13%. Téměř 85% vín na ní obchodovaných je z francouzského regionu Bordeaux. Průměrná doba zrání investičních vín se pohybuje mezi 10 až 20 léty a podíl investičních vín na celkové produkci vína na světě činí pouhých 0,2%. Znamená to, že vína určitě není primárně investičním nástrojem, ale zůstává především spotřebním zbožím nápojem, potravinou a společníkem pro příjemné okamžiky. 

INVESTOVÁNÍ DO VÍNA U NÁS V ČESKÉ REPUBLICE
Víno je možné koupit docela levně a pak za pět či více let draze prodat. U tuzemských značek je možné rovněž dosáhnout zhodnocení investice zhruba 10 – 15 %. Kvalitní víno nenakoupíte v supermarketu, ale přímo u vinaře nebo u obchodníků, přičemž přímý nákup u vinaře nemusí být nutně levnější.

Snad nejznámějším organizátorem dražeb a obchodování s archivními a investičními víny je nejmenované vinařství z okolí Znojma. Určitě však můžete pro svou investici vybrat vína z produkce jiného vinaře. Vodítkem Vám mohou být ocenění odborníků na nejrůznějších přehlídkách, zařazení konkrétního vína do Národního salonu vín apod. 

Určitě se vyplatí mít na takový nákup "nos". Na zájem o určité víno poměrně rychle reagují změnou ceny samotní vinaři. Chcete příklad? Letos na jaře získala Pálava ze známého vinařství z Popic získala letos na jaře platinovou medaili na prestižní celosvětové soutěži Decanter World Wine Awards jako nejlepší suché víno z aromatických odrůd. Cena láhve okamžitě stoupla z 320 Kč nad tisícovku! V podstatě stejně se zachoval se před rokem zachoval vinař z Čejkovic, když členům našeho klubu náramně zachutnala jeho Pálava barrique. Poté, co jsme ji začali ve velkém nakupovat a dokonce jsem se o ní "poněkud neuváženě" pochvalně zmínil v časopise Štamgast a Gurmán nám nakonec nezbylo než celý zbytek zásob od vinaře raději vykoupit i když za vyšší než původní cenu, než aby jej koupili jiní zákazníci, které jsme na toto víno my sami upozornili. 

Pro začátek by měl zájemce o investice nakoupit alespoň 10 – 15 kartonů, což je investice přibližně za 20 000 Kč. Víno by mělo pocházet z osvědčených vinic od zavedených výrobců, mělo by obsahovat dostatek tříslovin a ačkoliv zde uvádím dva příklady Pálavy, raději by to neměla být aromatická odrůda, která je pro delší skladování méně nevhodná. Toto jsou základní faktory, ale těch, které je třeba dále brát v úvahu, je mnohem více.

Autor: Jaromír Tichý | středa 14.3.2018 2:18 | karma článku: 6,05 | přečteno: 304x
  • Další články autora

Jaromír Tichý

Dejme šanci míru!

"Dej šanci míru!" tedy Lennonovo "Give Peace a Chance" s českým textem jsem prvně slyšel v kojetínské Sokolovně na výchovném koncertě coby dítko školou povinné.

26.4.2023 v 14:38 | Karma: 17,58 | Přečteno: 454x | Diskuse| Kultura

Jaromír Tichý

Souboj socialismů nebo konec světa?

Myslím si, že svět, jak ho známe a máme rádi zaniká. Příští boj -možná ten, který už začal - opravdu bude bojem dvou cizích ideologií, protože ta naše je už mrtvá.

17.3.2023 v 22:11 | Karma: 26,36 | Přečteno: 540x | Diskuse| Společnost

Jaromír Tichý

Chystáte /se/ na výběrové řízení? - 1

Rozběhl nedávno jeden školitel a kouč na Linked In debatu o personalistech a výběru lidí na klíčové posty firem. Způsobila to stížnost “ajťáka”, kterého oslovil manažer známé IT firmy napřímo a posléze ho předhodil domácímu HR...

16.3.2023 v 22:20 | Karma: 13,02 | Přečteno: 425x | Diskuse| Ekonomika

Jaromír Tichý

O investování aneb o vážné věci ne zcela nevážně

Ano, opět se budu navážet do finančních poradců a investičních institucí... Můžu, má minulost mi dává právo...

12.7.2021 v 22:45 | Karma: 12,28 | Přečteno: 507x | Diskuse| Ekonomika

Jaromír Tichý

Doba lithiová

Titulek tohoto článku vás možná pobavil. Lidstvo zažilo v minulosti "dobu kamennou", "dobu bronzovou", později pak "dobu železnou". Dokonce i celé "století páry", ale o "době lithiové" jste asi dodnes neslyšeli.

11.7.2021 v 15:57 | Karma: 10,38 | Přečteno: 338x | Diskuse| Ekonomika

Jaromír Tichý

Kulovým bleskem proti dluhům

Kulový blesk? Ta největší akce v dějinách stěhování? Ten obtížně vysvětlitelný přírodní jev? Nikoliv - v našem případě metoda vyřešení nepříjemné situace ve vašem podnikání... V éře finančnictví postaveného na dluzích...

25.5.2021 v 17:01 | Karma: 6,09 | Přečteno: 253x | Diskuse| Ekonomika

Jaromír Tichý

Jsou muslimské děti v českých školách smutné?

Tak jsem se dočetl, co všechno prý v českých školách muslimské děti uráží, omezuje a vadí jim. Tedy před coronou - teď na distanční výuce už je to asi "cajk".

22.5.2021 v 14:39 | Karma: 45,31 | Přečteno: 11521x | Diskuse| Společnost

Jaromír Tichý

4. OBCHOĎÁK TVRDEJ CHLEBA MÁ - DÍL ČTVRTÝ: FINANČNÍ PORADCE HO MÁ NEJTVRDŠÍ/HO/!

Dneska to bude vypadat, že jsem se zaprodal za odměnu, protože když v těchto zeměpisných končinách někoho pochválíte, je to hned podezřelé...

20.5.2021 v 14:23 | Karma: 4,91 | Přečteno: 208x | Diskuse| Ekonomika

Jaromír Tichý

3: OBCHOĎÁK TVRDEJ CHLEBA MÁ - DÍL TŘETÍ: PROSÍM VÁS NENÍ TO PYRAMIDA NEBO LETADLO?

Neexistuje v téhle zemi horší pozice než obchodní zástupce firmy pracující na bázi multi level marketingu!

18.5.2021 v 14:06 | Karma: 6,30 | Přečteno: 305x | Diskuse| Ekonomika

Jaromír Tichý

2: OBCHOĎÁK TVRDEJ CHLEBA MÁ - DÍL DRUHÝ: PROČ SE SE MNOU BUDOU BAVIT?

Najdete to naprosto v každé příručce - prodávejte UŽITEK, ne produkt! Proč je důležité vysvětlit užitek vaší nabídky a prodat cokoliv jako "užitečnou službu"?

15.5.2021 v 14:00 | Karma: 5,05 | Přečteno: 201x | Diskuse| Ekonomika

Jaromír Tichý

OBCHOĎÁK TVRDEJ CHLEBA MÁ - DÍL PRVNÍ: S KÝM BUDU JEDNAT?

Pracujete jako obchodní zástupce zaměřený na firemní klientelu a vaši šéfové vám neporadili kam a na koho se zaměřit? Koho oslovit? Trestuhodné! Kolegové vám nemají zájem radit? Pochopitelné! Co si počít?

14.5.2021 v 13:55 | Karma: 5,82 | Přečteno: 288x | Diskuse| Ekonomika

Jaromír Tichý

Co na to děda?

Jako by si lidi nevšímali, jak se vrací totalita - jak se boří sochy Churchilla a staví sochy Marxe...

14.5.2021 v 11:47 | Karma: 17,93 | Přečteno: 513x | Diskuse| Společnost

Jaromír Tichý

O rockových klubech - tedy před coronavirem

Nedávno jsem našel jistý článek jiného blogera o devadesátých letech. Líčil je v takových superlativech, až jsem měl pocit, že je ve skutečnosti nezažil, anebo trošku víc hulil než já....

12.5.2021 v 2:18 | Karma: 12,64 | Přečteno: 280x | Diskuse| Kultura

Jaromír Tichý

Vyměním svou starou firmu za nové bydlení pro mou rodinu

Kolegové podnikatelé, ruku na srdce, ještě jste nikdy neměli chuť něco takového udělat? Když se člověk vrací po těžkém dnu do svého domova, který pořád ještě není podle vašich představ, napadá ho leccos.

11.5.2021 v 21:40 | Karma: 5,45 | Přečteno: 289x | Diskuse| Ekonomika

Jaromír Tichý

Neproděláváte na prodeji?

Nejvýhodnější forma prodeje zboží nebo služeb je často barterový obchod! Proč si to myslím? Protože umožňuje mj. relativně snadný prodej vašich volných kapacit, tradiční cesto naopak složitě zobchodovatelných.

10.5.2021 v 21:23 | Karma: 4,54 | Přečteno: 189x | Diskuse| Ekonomika

Jaromír Tichý

Donuťte cizí firmy dát vám vydělat

O výměnném obchodě v časech prvobytně pospolné společnosti se každý z nás učil už na základní škole. Proto snad má většina z nás dodnes barter zařazen v mysli jako cosi zastaralého, překonaného, nemoderního a nezajímavého.

11.3.2021 v 16:11 | Karma: 8,24 | Přečteno: 486x | Diskuse| Ekonomika

Jaromír Tichý

Víno v říši hudební

Nejen v nádherných písních lidových, nejen v populární hudbě středněproudé, folku či rocku opěvuje se víno! Víno bylo v minulosti zcela jistě inspirací vážených skladatelů hudby vážné...

25.8.2019 v 23:22 | Karma: 5,10 | Přečteno: 191x | Diskuse| Kultura

Jaromír Tichý

Vinařské regiony Itálie - 3. díl: Špička a podpatek italské boty atd.

Pokračujeme po vinařských regionech Itálie - pravděpodobně vůbec nejbohatší a nejrozmanitější země světa, co se týče vína a jídla. I když, možná si to myslím jen proto, že neznám Francii. Co vy na to?

7.8.2019 v 22:34 | Karma: 7,26 | Přečteno: 262x | Diskuse| Cestování

Jaromír Tichý

Vinařské regiony Itálie - 2. díl: Severní Itálie

Po historickém úvodu nyní projedeme celou Itálii, abychom navštívili aspoň ty nejvýznamnější italské vinařské regiony. Čeká nás široká škála vůní a chutí a hektolitry radosti...

31.7.2019 v 21:05 | Karma: 7,11 | Přečteno: 503x | Diskuse| Cestování

Jaromír Tichý

Vinařské regiony Itálie - 1. díl - Úvod: Již staří Římané...

Největším světovým producentem vína je statisticky Itálie. Země jaksi odnepaměti zaslíbená radostem všeho druhu - lásce, zpěvu, jídlu, pití a všem druhům zábavy, kterou lidstvo zná. Jen máloco nemá kořeny v antice a starém Římu.

18.7.2019 v 20:46 | Karma: 9,15 | Přečteno: 265x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 63
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 576x
Nejsem znalcem, ale milovníkem a studentem vína. Pilně chodím do tekuté knihovny a poznávám klasiky i začínající autory a rád se podělím o dojmy a informace s Vámi.

Seznam rubrik